söndag 17 juli 2011

Svårt för konsumenten.

Till kylskåpet kom en " Sommar Ost ". På kvittot från butiken står Herrgård, X - lagrad pris 79,95 kr per kg. På förpackningens undersida står Herrgård® 17 % . EXTRALAGRAD SVERIGE.


EAN koden (streckkoden) 237…….. leder till ett franskt företag. I ovalen som anger produktionsplats står SE 3008.(Batchnr 949) Via Livsmedelsverkets hemsida finner jag att SE 3008 är ett dotterbolag med ägare i Frankrike. Företaget förpackar och säljer bl a ost. SE anger att förpackningen skett i Sverige.


Var arbetet med osten har skett eller var mjölken till osten kommer ifrån det får jag som konsument ingen vetskap om trots att ”Sommar Ost” med varumärket Herrgård® känns så nära och äkta till sitt yttre. Förpackningens innehåll kan lika väl komma från Ryssland, förpackad till mindre förpackningar och märkt i Sverige av ett företag från Burma, men i detta fall ett franskt.


Även om nu osten skulle smaka bra så kommer den aldrig att ge mig den rätta smaken för jag vill veta mer om den mat jag äter än vad som i detta fall delgavs. Det hjälper inte att vackra sommarblommor om pryder omslaget – osten känns falsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar